Concepten en terminologie ERPNext

Voordat u met de implementatie begint, moeten we vertrouwd zijn met met de terminologie die wordt gebruikt en enkele basisconcepten in ERPNext.

Basisconcepten

Bedrijf

Dit vertegenwoordigt de bedrijfsrecords waarvoor ERPNext is ingesteld. Met dezelfde opzet kunt u meerdere bedrijfsrecords maken, die elk een andere juridische entiteit vertegenwoordigen. De boekhouding voor elk bedrijf zal anders zijn, maar ze zullen de klant-, leverancier- en artikelrecords delen.

Instellingen> Bedrijf

Klant

Vertegenwoordigt een klant. Een klant kan een individu of een organisatie zijn. U kunt voor elke klant meerdere contacten en adressen aanmaken.

Verkopen> Klant

Leverancier

Vertegenwoordigt een leverancier van goederen of diensten. Uw telefoonbedrijf is een leverancier, uw grondstoffenleverancier ook. Nogmaals, een leverancier kan een individu of een organisatie zijn en heeft meerdere contactpersonen en adressen.

Kopen> Leverancier

Item

Een product, subproduct of dienst dat is gekocht, verkocht of vervaardigd en uniek is geïdentificeerd.

Voorraad> Artikel

Account

Een rekening is een rubriek waaronder financiële en zakelijke transacties worden uitgevoerd. “Reiskosten” is bijvoorbeeld een rekening, “Klant Zoe”, “Leverancier Mae” zijn rekeningen. ERPNext maakt automatisch accounts voor klanten en leveranciers.

Boekhouding> Rekeningschema

Adres

Een adres vertegenwoordigt locatiegegevens van een klant of leverancier. Deze kunnen van verschillende locaties zijn zoals hoofdkantoor, fabriek, magazijn, winkel etc.

Verkoop> Adres

Contact

Een individuele contactpersoon is eigendom van een klant of leverancier of is slechts een onafhankelijke. Een contactpersoon heeft een naam en contactgegevens, zoals e-mailadres en telefoonnummer.

Verkoop> Contact

Communicatie

Een lijst van alle communicatie met een contactpersoon of lead. Alle e-mails die door het systeem worden verzonden, worden toegevoegd aan de communicatietabel.

Ondersteuning> Communicatie

Prijslijst

Een prijslijst is een plaats waar verschillende tariefplannen kunnen worden opgeslagen. Het is een naam die u geeft aan een set artikelprijzen die onder een bepaalde lijst is opgeslagen.

Verkopen> Prijslijst

Kopen> Prijslijst


Boekhouding

Fiscaal jaar

Staat voor een boekjaar of boekjaar. U kunt meerdere fiscale jaren tegelijkertijd uitvoeren. Elk boekjaar heeft een startdatum en een einddatum en transacties kunnen alleen in deze periode worden geregistreerd. Wanneer u een boekjaar ‘afsluit’, worden de saldi overgeboekt als ‘beginsaldi’ voor het volgende boekjaar.

Instellingen> Bedrijf> Boekjaar

Kostenplaats

Een kostenplaats is als een account, maar het enige verschil is dat de structuur ervan uw bedrijf beter weergeeft dan accounts. In uw rekeningschema kunt u uw uitgaven bijvoorbeeld scheiden op type (bijv. Reizen, marketing, enz.). In uw Overzicht van kostenplaatsen kunt u ze scheiden op productlijn of bedrijfsgroep (bijv. Online verkoop, detailhandel, enz.).

Boekhouding> Overzicht van kostenplaatsen

Journaalboeking

Een document dat grootboekposten (GB) bevat en de som van debiteringen en crediteringen van die posten is hetzelfde. In ERPNext kunt u betalingen, retouren, etc. bijwerken met behulp van journaalboekingen.

Boekhouding> Journaalboeking

Verkoopfactuur

Een factuur die naar klanten wordt gestuurd voor levering van artikelen (goederen of diensten).

Boekhouding> Verkoopfactuur

Aankoopfactuur

Een factuur verzonden door een Leverancier voor levering van Artikelen (goederen of diensten).

Boekhouding> Inkoopfactuur

Valuta

Met ERPNext kunt u transacties boeken in meerdere valuta’s. Er is echter maar één valuta voor uw rekeningenboek. Terwijl u uw facturen boekt met betalingen in verschillende valuta’s, wordt het bedrag omgerekend naar de standaardvaluta door de opgegeven wisselkoers.

Instellingen> Valuta


Verkoop

Klantengroep

Een classificatie van klanten, meestal gebaseerd op marktsegment.

Verkopen> Instellingen> Klantengroep

Lood

Een persoon die een toekomstige bron van zaken zou kunnen zijn. Een lead kan kansen genereren. (uit: “kan leiden tot verkoop”).

CRM> Lead

Kans

Een mogelijke verkoop. (uit: “kans voor een bedrijf”).

CRM> Kans

Citaat

Verzoek van de klant om een ​​artikel of dienst te prijzen.

Verkoop> Offerte

Verkooporder

Een bericht dat de leveringsvoorwaarden en prijs van een artikel (product of dienst) door de klant bevestigt. Leveringen, werkorders en facturen worden gedaan op basis van verkooporders.

Verkopen> Verkooporder

Gebied

Een geografische gebiedsclassificatie voor verkoopbeheer. U kunt doelen stellen voor territoria en elke verkoop is gekoppeld aan een territorium.

Verkopen> Instellingen> Territorium

Verkooppartner

Een externe distributeur / dealer / aangeslotene / commissionair die de producten van het bedrijf verkoopt, meestal tegen een commissie.

Verkopen> Instellingen> Verkooppartner

Verkoper

Iemand die naar de klant pitchen en deals sluit. U kunt doelen stellen voor verkopers en deze taggen in transacties.

Verkoop> Instellingen> Verkoopmedewerker


Kopen

Bestelling

Een contract dat aan een leverancier is gegeven om de gespecificeerde items te leveren tegen de gespecificeerde kosten, hoeveelheid, datums en andere voorwaarden.

Kopen> Inkooporder

Materiaal verzoek

Een verzoek gedaan door een systeemgebruiker of automatisch gegenereerd door ERPNext op basis van het bestelniveau of de verwachte hoeveelheid in het productieplan voor het kopen van een set artikelen.

Kopen> Materiaalaanvraag


Voorraad)

Magazijn

Een logisch magazijn waarop voorraadboekingen worden gemaakt.

Voorraad> Magazijn

Voorraadinvoer

Materiaaloverdracht van een magazijn naar een magazijn of van het ene magazijn naar het andere.

Voorraad> Voorraadinvoer

Afleveringsbon

Een lijst met artikelen met hoeveelheden voor verzending. Een afleveringsbewijs vermindert de voorraad van artikelen voor het magazijn van waaruit u verzendt. Een leveringsnota wordt meestal gemaakt op basis van een verkooporder.

Voorraad> Afleveringsbewijs

Aankoopbon

Een opmerking waarin staat dat een bepaalde set Artikelen is ontvangen van de Leverancier, hoogstwaarschijnlijk tegen een Aankooporder.

Voorraad> Aankoopbewijs

Serienummer

Een uniek nummer dat aan een bepaalde eenheid van een item wordt gegeven.

Voorraad> Serienummer

Partij

Een nummer dat wordt gegeven aan een groep eenheden van een bepaald item die in een groep kunnen worden gekocht of vervaardigd.

Voorraad> Batch

Voorraadboekhouding

Een uniforme tafel voor alle materiaalbewegingen van het ene magazijn naar het andere. Dit is de tabel die wordt bijgewerkt wanneer een voorraadinvoer, afleveringsbon, inkoopontvangst en verkoopfactuur (POS) wordt gemaakt.

Voorraadafstemming

Update voorraad van meerdere items vanuit een spreadsheet (CSV) -bestand.

Voorraad> Voorraadafstemming

Kwaliteitsinspectie

Een notitie die is voorbereid om bepaalde parameters van een item op te nemen op het moment van ontvangst van de leverancier of levering aan de klant.

Voorraad> Kwaliteitscontrole

Artikelgroep

Een classificatie van Item.

Voorraad> Instellingen> Artikelgroep


Personeelszaken

Werknemer

Registratie van een persoon die in het heden of verleden in dienst is geweest van het bedrijf.

Human Resources> Medewerker

Verlaat de applicatie

Een verslag van een goedgekeurd of afgewezen verlofaanvraag.

Human Resource> Aanvraag verlaten

Verlaat Type

Een soort verlof (bijv. Ziekteverlof, zwangerschapsverlof, enz.).

Human Resource> Verlof en aanwezigheid> Type verlof

Salarisinvoer

Een tool die helpt bij het creëren van meerdere salarisstroken voor werknemers.

Human Resource> Salarisinvoer

Salarisstrookje

Een overzicht van het maandsalaris dat aan een werknemer is gegeven.

Human Resource> Salarisstrook

Salarisstructuur

Een sjabloon met alle componenten van het salaris (loon), de belastingen en andere aftrekposten van de sociale zekerheid van een werknemer.

Human Resource> Salaris en salarisadministratie> Salarisstructuur

Beoordeling

Een overzicht van de prestaties van een werknemer gedurende een bepaalde periode op basis van bepaalde parameters.

Human Resources> Beoordeling

Beoordelingssjabloon

Een sjabloon waarin de verschillende parameters van de prestaties van een werknemer en hun gewicht voor een bepaalde rol worden vastgelegd.

Human Resources> Instelling werknemer> Beoordelingssjabloon

Aanwezigheid

Een record dat de aanwezigheid of afwezigheid van een werknemer op een bepaalde dag aangeeft.

Human Resources> Aanwezigheid


Productie

Stuklijst (BOM)

Een lijst met bewerkingen en artikelen met hun hoeveelheden, die nodig zijn om een ​​ander artikel te produceren. Een stuklijst (BOM) wordt gebruikt om aankopen te plannen en productkosten te berekenen.

Productie> Stuklijst

Werkstation

Een plek waar een stuklijstbewerking plaatsvindt. Het is handig om de directe kosten van het product te berekenen.

Productie> Werkstation

Werkorder

Een document dat de productie (fabricage) signaleert van een bepaald item met gespecificeerde hoeveelheden.

Productie> Werkorder

Productieplanningstool

Een tool voor het automatisch aanmaken van werkorders en inkoopaanvragen op basis van openstaande verkooporders in een bepaalde periode.

Productie> Productieplanningstool


Website

Blogpost

Een kort artikel dat verschijnt in het “Blog” -gedeelte van de website, gegenereerd vanuit de ERPNext-websitemodule. Blog is een korte vorm van “Weblog”.

Website> Blogbericht

Webpagina

Een webpagina met een unieke URL (webadres) op de website gegenereerd vanuit ERPNext.

Website> Webpagina


Instellen / aanpassen

Aangepast veld

Een door de gebruiker gedefinieerd veld op een formulier / tabel.

Instellingen> ERPNext aanpassen> Aangepast veld

Globale standaardinstellingen

Dit is het gedeelte waar u standaardwaarden instelt voor verschillende parameters van het systeem.

Instellingen> Gegevens> Algemene standaardinstellingen

Een titel die kan worden ingesteld op een transactie alleen om af te drukken. U wilt bijvoorbeeld een offerte afdrukken met de titel “Voorstel” of “Pro forma factuur”.

Instellen> Branding en afdrukken> Afdrukkoppen

Voorwaarden

Tekst van uw contractvoorwaarden. Bij verkoop- / aankooptransacties kunnen er bepaalde algemene voorwaarden zijn op basis waarvan de leverancier goederen of diensten aan de klant levert. U kunt de Algemene voorwaarden toepassen op transacties en deze verschijnen bij het afdrukken van het document. Klik hier voor meer informatie over de algemene voorwaarden

Verkoop> Instellingen> Algemene voorwaarden

Maateenheid (UOM)

Hoe de hoeveelheid wordt gemeten voor een item. Bijv. Kg, nr., Paar, pakket, etc.

Voorraad> Instellingen> Maateenheid

%d bloggers liken dit: